نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 مدیریت کسبوکار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2 استادیار، گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم مالی، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
3 استادیاردانشکده علوم مالی وکارآفرینی دانشگاه کاشان ،ایران
چکیده
با رشد فنّاوری، اینترنت اشیاء و ورود آن به صنایع و کسبوکارها موضوعی با اهمیت قلمداد میشود. شناسایی عواملی که بتوانند به موفقیت اینترنت اشیاء کمک نمایند اهمیت بسیار زیادی برای تصمیم گیرندگان دارد. با توجه به این موضوع و از آنجایی که تاکنون مدل مفهومی برای عوامل کلیدی موفقیت اینترنت اشیاء در سطح زنجیره تأمین کسبوکارهای ایران ارائه نشده است هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت اینترنت اشیاء در سطح زنجیره تأمین کسبوکارهای ایران، ارائه مدل و سناریوهای پیش روی آنها است. به این منظور پژوهش حاضر در دو فاز صورت گرفت. در فاز اول مصاحبهای عمیق به روش گلوله برفی با 15 نفر از خبرگان صنعتی و دانشگاهی انجام شد. تعداد 41 کد شناسایی شد که در قالب 12 عامل کلیدی اصلی دستهبندی گردید. در فاز دوم پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با توجه به نتایج فاز اول در اختیار خبرگان قرار گرفت. جامعه آماری فاز دوم شامل 12 نفر از خبرگان صنعتی و دانشگاهی بوده است. در نهایت با تجزیهوتحلیل دادهها (میزان اثرگذاری، اثرپذیری و مرکزیت) و تحلیل سناریوهای روبهجلو و روبه عقب، تمهای آمادگی سختافزاری زنجیره تأمین، نگرش مالی صحیح در زنجیره تأمین، آمادگی نرمافزاری زنجیره تأمین، آموزش و آمادگی مدیران از اهمیت بالاتری در میان سایر تمها برخوردار شدند.
عنوان مقاله [English]
Modeling and scenario analysis of critical success factors of the Internet of Things in the Iranian business supply chains
نویسندگان [English]
1 Department of Business Management, Faculty of Financial Sciences, Management and Entrepreneurship, Kashan University, Kashan, Iran.
2 assistant professor, department of business administration, faculty of financial science, management and entrepreneurship, university of Kashan, Kashan, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Financial Sciences and Entrepreneurship, Kashan University, Iran
چکیده [English]
With the growth of technology, the Internet of Things and its entry into industries and businesses is considered an important issue. Identifying factors that can contribute to the success of the Internet of Things is very important for decision makers. Considering this issue and since the conceptual model for the critical success factors of the Internet of Things at the supply chain level of Iranian businesses has not been presented so far, the aim of this research is to identify the critical success factors of the Internet of Things at the level of the supply chain of Iranian businesses, to present the model and future scenarios. For this purpose, the current research was conducted in two phases. In the first phase, an in-depth interview was conducted with 15 industrial and academic experts. A number of 41 codes were identified, which were categorized into 12 main critical factors. In the second phase of the research, the questionnaire made by the researcher according to the results of the first phase was provided to the experts. The statistical population of the second phase included 12 industrial and academic experts. Finally, by analyzing the data (influence rate, effectiveness and centrality) and analyzing forward and backward scenarios, the themes of supply chain hardware readiness, correct financial attitude in the supply chain, supply chain software readiness, training and preparation of managers were more important among other themes.