نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
3 دانشیار مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانى، دانشگاه علامه طباطبائى، تهران، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده
این مقاله باهدف شناسایی اهمیت و ضرورت شایستهسالاری و توجه به نقش شایستگیهای منابع انسانی در بخش فناوری اطلاعات حوزه بهداشت و درمان تدوینشده است. در این تحقیق سعی شده تا با استفاده از برخی مدلهای مطرح بینالمللی در خصوص شایستگیهای منابع انسانی فعال در حوزه فناوری اطلاعات، ضمن بررسی دقیق اهمیت شایستهسالاری در بخش فناوری اطلاعات حوزه بهداشت و درمان، شاخصهای مهم شایستگی مدیران ارشد بخش بهداشت و درمان نیز، شناسایی شوند. روش تحقیق در مقاله حاضر، آمیخته (کیفی و کمی) و اکتشافی- توصیفی است. همچنین روش تحقیق برای شناسایی شایستگیهای کلیدی مدیران استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده است؛ بنابراینتوسط مصاحبه با 16 نفر از خبرگان،42 شاخص شایستگی برای مدیران ارشد فناوری اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان شناسایی شد. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی شایستگیهای بهدستآمده خلاصه و دستهبندی شدند. این شش گروه شایستگی عبارتاند از مدیریتی، فردی، حوزه سلامت و محل کار، فناوری اطلاعات، فناوری اطلاعات در بخش سلامت، حقوقی و سیاسی. در بررسی شایستگیهای مدیران ارشد مشخص شد که اکثر این شاخصها مربوط به توانایی و علم بالای مدیریت در حوزه فناوری اطلاعات است. همچنین لازم است مدیران ارشد اطلاعات کامل از وضعیت بخش بهداشت و درمان زیر نظر خود به لحاظ هزینهها، درآمدها، بودجه، کارمندان، مدیران میانی و عملیاتی، سیاستها، استراتژیها و قوانین فناوری اطلاعات داشته باشند. با بررسی شایستگیهای مدیران ارشد فناوری اطلاعات در بخش بهداشت و درمان مشخص میشود که دانش در مورد سیستمهای اطلاعاتی در حد مفاهیم، دانش نظری و کلیات مورد تأکید بوده و قطعاً تسلط فنی بالایی را نمیطلبد. تسلط فنی، انجام عملیات نصب و پیکربندی سیستمها به عهده مدیران سطوح پایینتر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and categorizing competencies of senior IT managers in the healthcare sector of Iran
نویسندگان [English]
1 Associate Professor of Industrial Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
2 PhD Candidate in IT Management, Allameh Tabataba’i University,Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Public Administration, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor of Industrial Management, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This article is written to identify the importance and necessity of meritocracy and pay attention to the role of human resources competencies in the field of information technology in healthcare sector. This research has been done with qualitative and quantitative approach and in this research has tried to use some internationally famous models on the competencies of human resources in the field of information technology, While scrutinizing the importance of meritocracy in the field of information technology in healthcare sector,Identify key indicators of competence of senior IT managers by interviewing experts.This study for the first time developed a competency model for senior managers of information technology in the Iranian health care sector. Previous models have either ignored this domain, or are not applicable to the health sector due to its generality and outdatedness and lack of attention to specific organizational cultures and many of the criteria of competence remain hidden. The research method in this article is mixed (qualitative and quantitative) and descriptive-exploratory. The research method is also used to identify key competencies of managers using open and semi-structured interviews. Thus, by interviewing 16 experts, 42 competency indices were identified for senior IT managers in the field of health care. Then the competencies were summarized and categorized using exploratory factor analysis. These 6 groups of competencies are: (managerial, individual, health and workplace, information technology, information technology in healthcare sector, legal and political). A review of the competencies of senior IT manager revealed that most of these indicators relate to the high management knowledge and ability in the field of information technology. It is also important for senior managers to have complete knowledge of the health care sector under their control in terms of costs, revenues, budgets, staff, middle and operational managers, policies, strategies and IT rules. A review of the competencies of senior IT managers in the health sector reveals that knowledge of information systems has been emphasized to the extent of concepts, theoretical knowledge and generalities. And it definitely doesn't require high technical proficiency. Technical control, installation and configuration of the systems is the responsibility of the lower level managers.
کلیدواژهها [English]