انجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84182شماره 220170219Analytical Assessment of Retail Sales of Dairy Products Using Data Miningارزیابی تحلیلی و مدیریت اطلاعات فروش محصولات لبنی با استفاده از داده کاوی13060847FAبابک سهرابیمدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت ،دانشگاه تهران، تهران، ایرانایمان رئیسیاستادیار مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-8324-9896مهتاب امامیفارغ التحصیل مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20161123Accurate forecasting of sales amount plays an important role in effective production and sourcing management of manufacturing companies which ultimately leads to high profitability. The paper proposes an effective use of data mining approaches to analyze and extract clusters of purchases that best characterizing the purchasing behavior of the dairy customers in different regions of Iran in a dominant dairy production company. The paper applies clustering and classification algorithms for differentiating the purchasing behavior across Iran. It employs six phases of business understanding, data understanding, data preparation and pre-processing, modeling, evaluation, and explanation of predictions for the managers of selected company. The data gathering and modeling phases are complemented by analytical predictions and conclusion. The research proves that for the dairy products that are highly perishable and should be produced on a daily basis, unexpected fluctuations in consumer demand may pose significant problems to the commercialization and sales of such products. It also categorizes the products sales behavior in different seasons and provides new directions for practitioners on the dairy products that should be selected for each season and city based on seasonal fluctuations. Due to the limitations in accessing the central databases of dairy companies and products, the researchers were required to gather data from daily databases for a limited period of time and for specific products. It is recommended to gather a full dairy data set for a broader range of products for the purpose of a more comprehensive validation and examination of results throughout the industry. The paper includes a practical analysis of appropriate sales policies for each category of sales behavior for the purpose of high profitability. The final forecasting solution demonstrates that demand in dairy market is very sensitive to changes in weather condition while it does not show a quick reaction to price changes. The paper concentrates on the need to maintain a balance between meeting customer demands and controlling inventory costs and also fulfills a major longtime need for enterprises seeking good sales performance and profitability through accurate analytical predictions.پیشبینی دقیق میزان فروش نقش مهمی در مدیریت مؤثر تولید و منابع انسانی و درنهایت بهبود سودآوری شرکت های تولیدی دارد. پژوهش حاضر، از روشهای داده کاوی برای تجزیه و تحلیل و استخراج خوشه های فروش در یک شرکت تولید محصولات لبنی استفاده می نماید و درنهایت رفتار مشتریان این شرکت را در مناطق مختلف ایران توصیف می کند. مسئله پیش بینی فروش در این شرکت ازاین جهت حائز اهمیت است که اقلام لبنی باید به صورت روزانه تولید، توزیع و مصرف شوند چرا که به سرعت فاسد می گردند. درنتیجه، نوسانات غیرمنتظره در تقاضای مصرف کنندگان ممکن است مشکلات جدی برای توزیع این محصولات ایجاد نماید. مدیریت ارشد این شرکت براین باور است که شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران و نیز تغییرات جوی در فصول مختلف سال به شدت بر میزان فروش مؤثر است؛ اما تا به امروز، این متغیر مستقل بسیار مهم در پیش بینی فروش دخیل نبوده است. تحقیق حاضر علاوه بر طراحی سیستم تحلیل و پیش بینی فروش بر آن است تا تأثیر این متغیرهای جوی را بر فروش انواع مختلف محصول در سطح کشور تعیین نماید و دستورالعمل های جدیدی را به تولیدکنندگان محصولات لبنی ارائه کند. در این مقاله از الگوریتم های خوشه بندی و طبقه بندی برای تمایز رفتار مشتریان در سراسر ایران استفاده شده است. این فرآیند در طی شش مرحله ی درک کسب و کار، درک داده ها، ارزیابی و پیش بینی انجام شده است. مراحل جمع آوری داده ها و مدلسازی ، تهیه داده ها و پیش پردازش، مدلسازی با پیش بینی های تحلیلی و نتیجه گیری تکمیل می گردد. با توجه به محدودیت دسترسی به پایگاه های داده ی مرکزی شرکت لبنی موردنظر، ضروری بود که محققان بخشی از داده های محصولات لبنی را که مربوط به بازه زمانی محدود و محصولات منتخب بود، برای تحقیق حاضر انتخاب نمایند .یافته های پژوهش شامل یک تحلیل عملی از سیاست های درست فروش برای هر دسته از رفتار مشتریان، با هدف بهبود سودآوری است. این پژوهش بر حفظ تعادل بین نیازهای مشتری و کنترل هزینه های موجودی انبار تمرکز دارد و نیاز مبرم شرکت هایی که به دنبال فروش خوب و سودآوری از طریق پیش بینی دقیق تحلیلی هستند را برآورده می سازد.https://www.aimj.ir/article_60847_f6c5e6d89f3789038922af6b7a40a2fb.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84182شماره 220170219Analysis of Researchers'''' Information Seeking Behavior in National Search Engine Thesis Information System in Iranتحلیل رفتار اطلاع یابی پژوهشگران در موتور جستجوی سامانه ی ملّی اطلاعات پایان نامه ها/ رساله های دانش آموختگان داخل کشور(گنج)315893064FAسمیه فتاحیاستادیار مهندسی کامپیوتر، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)علی نعیمی صدیقاستادیار مهندسی صنایع، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)Journal Article20171010<span>An important mission of any information system is to provide the best service tailored to the needs of users. This increases users'' satisfaction and interest in using information systems. Nowadays, search engines are one of the most important tools in the recovery of pets and provide a variety of pets for many users. Students, university professors, and tutors pay for search engines on a daily basis and meet their basic needs. Treasure Database (Iranian Scientific Treasury) The Iranian Institute of Information Science and Technology, with 870,000 scientific records, enables researchers to search for dissertations, internal scientific journals, articles, conferences, research projects and government reports. It is obvious that users are influenced by different ways to obtain information and exhibit different information-seeking behaviors. The main purpose of this study is to analyze the information search behavior of users in the search engine of the treasure system. Analyzing users'' search behavior can help them better understand their needs. The results of the analysis indicate that the attendance rate is very low compared to the non-attendance time and the attendance hours vary among researchers in the humanities and engineering. The results of this analysis can also help to evaluate and resolve existing search engine retrieval issues.</span>یکی از رسالتهای مهم هر سامانهی اطلاعاتی ارائه بهترین خدمات متناسب با نیازهای کاربران میباشد. این امر باعث افزایش رضایت کاربران و علاقهمندی آنان به استفاده از سامانههای اطلاعاتی میگردد. امروزه موتورهای جستجو یکی از مهمترین ابزارهای بازیابی اﻃﻼﻋﺎت و بستری برای عرضهی اﻧﻮاع اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮای ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺎرﺑﺮان هستند. داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن، اساتید دانشگاه و ﭘﮋوﻫﺸـﮕﺮان ﺑـﻪ ﻃـﻮر روزاﻧﻪ ﺑﻪ ﺟﺴﺘﺠﻮ در موتورهای جستجو ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﻧﻴﺎزﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺧﻮد را ﺑﺮآورده ﻣـﻲﺳـﺎزﻧﺪ. پایگاه اطلاعاتی گنج (گنجینه علمی ایرانیان) پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، با برخورداری از 870 هزار رکورد علمی، امکان جستجو برای پژوهشگران را در پایاننامهها، نشریات علمی داخلی، مقالات، همایشها، طرحهای پژوهشی وگزارشهای دولتی فراهم میکند. واضح است که کاربران تحت تأثیر عوامل مختلف از شیوهها و روشهای گوناگون برای کسب اطلاعات استفاده مینمایند و رفتارهای جستجوی اطلاعات متفاوتی را از خود بروز میدهند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات کاربران در موتور جستجوی سامانهی گنج میباشد. تحلیل رفتار جستجوی کاربران میتواند به درک بهتر نیازهای آنان کمک کند. نتایج تحلیل بیانگر آنست که میزان مراجعه حضوری در مقایسه با غیر حضوری بسیار اندک است و ساعات مراجعه حضوری در بین پژوهشگران حوزه علوم انسانی و فنی مهندسی متفاوت است. همچنین نتایج این تحلیل می-تواند جهت ارزیابی و رفع ﻧـﻮاﻗﺺ اﺣﺘﻤـﺎﻟﻲ ﻣﻮﺟﻮد در زمینه بازیابی اطلاعات توسط موتور جستجو کمک نماید.https://www.aimj.ir/article_93064_f5f2bb5b4b8fcaccd2beaf81879d8533.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84182شماره 220170219Analysis of Social Media Impacts on Project Communication Managementبررسی تأثیر استفاده از رسانههای اجتماعی در مدیریت ارتباطات پروژه597960836FAسید حسین حسینی نورزاداستادیار، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری، دانشگاه تهرانمحمود گلابچیاستاد، گروه مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسورنا سلیمانی طبعکارشناس ارشد مدیریت پروژه و ساخت، دانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20160924<em>Social media as emerging phenomena has not been investigated as an efficient tool for project communication management in the literature. To address the gap of existing studies, this research aims to analyze the data gathered from construction project managers as well as project team members whose job relates to project management and use social media tools as communication channels in their projects. The results show that social media improve project communication by better idea transfer using audio and video messages, faster data accessibility, and more effective and efficient project documentation. To enhance their positive impacts on project communication, the research suggest that the project managers may use tools that are specifically developed for project management, or they may at least create specific groups for project teams in social media. Although, the positive impacts are shown to be significant, there are still some challenges ahead that require attention, such as the mixed private and working relationships caused by overusing such tools in nonworking times.</em><span lang="FA" dir="RTL">رسانههای اجتماعی پدیدهای نسبتاً نوظهور هستند که محبوبیت آنها بهطور روزافزون در حال افزایش است و درک فوایدی که در زمینه ارتباطات کاری دارند، میتواند تیم پروژه را در انتخاب رویکرد صحیح استفاده از آنها یاری رساند. بررسی ادبیات موضوعی نشان میدهد، در زمینه استفاده و اثربخشی رسانههای اجتماعی در ارتباطات پروژه، تاکنون پژوهشی انجامنشده است. هدف از انجام این پژوهش کیفی، بررسی نظرات کارشناسی افراد شاغل در زمینه مرتبط با مدیریت پروژه، که از رسانههای اجتماعی برای ارتباط میان تیم پروژه استفاده میکنند، بوده است. در این پژوهش تأثیرات مثبت رسانههای اجتماعی بر کارایی ارتباطات تیم پروژه مشخص شد. انتقال بهتر ایدهها بهصورت صوتی و تصویری، دسترسی سریعتر به اطلاعات و مستندسازی اطلاعات پروژه بخشی از این اثرات مثبت بودند. همچنین، راهکارهایی برای استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی در ارتباطات پروژه، مثل استفاده از شبکههای اجتماعی منحصر به پروژه و یا تشکیل گروههای مخصوص هر تیم در پروژه ارائهشده است. بااینوجود هنوز مشکلاتی فرهنگی و حرفهای در استفاده از رسانههای اجتماعی در ارتباطات پروژه همچون درهمآمیخته شدن فضاهای کاری و شخصی و ارتباط گرفتن با سایر اعضای تیم در ساعات غیر کاری وجود دارد.</span>https://www.aimj.ir/article_60836_1777c9d5d6ba41fc53670b3fd0db7289.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84182شماره 220170219Evaluation of Information Security Culture of Specialized Institution libraries in the Field of Engineeringارزیابی فرهنگ امنیت اطلاعات کتابخانه پژوهشکده ها و پژوهشگاه های فنی – مهندسی8010160833FAفاطمه کولیوندکارشناس ارشد، رشته علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،
دانشگاه الزهرا(س)زویا آباماستادیار، دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،
دانشگاه الزهرا(س)میترا دیلمقانیاستادیار، دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر000000030687748xJournal Article20160924<span>Review on internal researches shows that so far no structured study was conducted with the focus on an information security culture model. That means until now, no research examined perception, attitude and behavior of information security culture of librarians. According to the purpose, this study for the first time localizes an information security culture model in Iran.</span><span>The purpose of the study was to evaluate </span><span>the Information Security Culture of Specialized Institution libraries in the Field of Engineering in Tehran & Alborz</span><span>.</span><span>This applied research conducted in a analytical and descriptive survey approach. Applying non-probability sampling, the research included 19 Engineering Research Institutes in Tehran and Alborz province and all librarians working in the library of those institutions were studied. </span><span>Data were collected by a researcher-made questionnaire based on Martins Information Security Culture</span><span> Model in 2001. Data analyzed by using Descriptive Statistics such asIndicator of Central Tendency,</span><span>Scattering Parameters and Analytical Statistics Method including One-way Analysis of Variance.</span><span>The results indicated that the level of information security culture in studied libraries was weak (%76.7). On the other hand, the average perception, attitude and behavior of the librarians in the main dimensions of information security culture, i.e., in the Organizational Level was middle (%40.97), in the Group Level (%21.73), in the Individual Level (%24.67) and Change (%17.13) were weak. Moreover, sub-dimensions, namely Policy and Procedures (%15.78), Risk Analysis (%11.82), Benchmarking (%8.07), Budget (%5.3), Management (%12.18), Trust (%9.55), Awareness (%18.13) and Ethical Conduct (%6.53) were at low level.</span><span>The current status of information security culture of libraries of research institutes was poorly evaluated. Furthermore, the status of perception, attitude and behavior of librarians regarding information security culture in the main dimensions and sub-dimensions were weak. </span><span lang="FA">مرور پژوهشهای صورت گرفته در داخل کشور حاکی از آن است که تاکنون هیچگونه پژوهش ساختیافتهای با تمرکز بر یک مدل فرهنگ امنیت اطلاعات به بررسی درک، نگرش و رفتار امنیت اطلاعات کتابداران نسبت به وضعیت موجود امنیت اطلاعات نپرداخته است. با توجه به هدف پژوهش حاضر، برای اولین بار در کشور به بومیسازی یک مدل فرهنگ امنیت اطلاعات پرداخته شد. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی فرهنگ امنیت اطلاعات کتابخانه پژوهشکدهها و پژوهشگاههای فنی - مهندسی مستقر در </span><span lang="AR-SA">استانهای</span><span lang="FA">تهران و البرز است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی- توصیفی </span><span lang="AR-SA">انجامشده</span><span lang="FA">است. با استفاده از نمونهگیری </span><span lang="AR-SA">غیر احتمالی</span><span lang="FA">هدفمند، </span><span lang="FA">19 </span><span lang="FA">پژوهشکده و پژوهشگاه فنی - مهندسی مستقر در </span><span lang="AR-SA">استانهای</span><span lang="FA">تهران و البرز </span><span lang="AR-SA">بهعنوان</span><span lang="AR-SA">نمونه</span><span lang="FA">آماری انتخاب شدند. در این پژوهش کلیه کتابداران شاغل در این کتابخانهها که </span><span lang="FA">60 </span><span lang="FA">نفر بودند، </span><span lang="AR-SA">موردمطالعه</span><span lang="FA">قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه </span><span lang="AR-SA">محقق ساخته</span><span lang="FA">مبتنی بر مدل فرهنگ امنیت اطلاعات مارتینز در سال </span><span lang="FA">2001</span><span lang="FA"> است. یافتهها با استفاده از آمار توصیفی اعم از </span><span lang="FA">آزمونهای شاخصهای گرایش به مرکز، شاخصهای پراکندگی </span><span lang="FA">و آمار استنباطی اعم از تحلیل واریانس یکطرفه و مقایسه میانگینها مورد </span><span lang="AR-SA">تجزیهوتحلیل</span><span lang="FA">قرار گرفت. بررسی وضعیت موجود نشان داد فرهنگ امنیت اطلاعات </span><span lang="FA">6/76</span><span lang="FA">درصد کتابخانههای مراکز </span><span lang="AR-SA">موردمطالعه</span><span lang="FA">، در سطح ضعیف است. از طرف دیگر، درک، نگرش و رفتار امنیت اطلاعات کتابداران نسبت به سطح سازمانی در وضعیت متوسط </span><span lang="FA">(97/40)</span><span lang="FA">؛ سطح گروهی </span><span lang="FA">(73/21)</span><span lang="FA"> و فردی </span><span lang="FA">(67/24)</span><span lang="FA"> و بعد تغییر </span><span lang="FA">(13/17)</span><span lang="FA"> در وضعیت ضعیف ارزیابی شد. وضعیت موجود فرهنگ امنیت اطلاعات کتابخانه پژوهشکدهها و پژوهشگاههای فنی - مهندسی </span><span lang="AR-SA">استانهای</span><span lang="FA">تهران و البرز در سطح نامطلوبی قرار دارد و ضعیف ارزیابی میشود</span><span lang="FA">. </span><span lang="FA">همچنین </span><span lang="FA">وضعیت درک، نگرش و رفتار امنیت اطلاعات کتابداران در تمامی ابعاد در سطح ضعیفی قرار دارد.</span><strong><span lang="FA" dir="LTR"><span> </span></span></strong>https://www.aimj.ir/article_60833_9248d3e938161a79d5813d1809f21718.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84182شماره 220170219Factors Influencing Employees' Compliance with Information Security Policy in Organizationبررسی عوامل مؤثر بر پیروی کارکنان از سیاست های امنیت سیستم های اطلاعاتی در سازمان10213160834FAسید محمدباقر جعفریاستادیار دانشگاه تهرانعلی حمیدی زادهاستادیار دانشگاه تهرانراضیه منتظری نجف آبادیکارشناس ارشدسیستمها دانشگاه تهرانJournal Article20160924<span>Today, risks related to information security are amajor challenge for many organizations, since these risks mayhave direct consequences, including loss ofcredibility and monetary damage. Statistics suggest that damages the information systems security is increasing.Many organizationsrecognize that their employees, who areoften considered the weakest link in information security, canalso be great assets in the effort to reduce risk related to information security<span lang="AR-SA" dir="RTL">.</span> There is not significant research on the human aspect of information systems security and practice. Hence the purpose of this study was to examine factors influencing the employee compliance with information systems security policy in organization</span><span><span style="font-size: medium;">. </span></span><span>To this end, 221 persons (including staff of 5 different organizations) were selected with the proportional method. After collecting the data, hypotheses were analyzed through confirmatory factor analysis and structural equation modeling using AMOS software. The results showed that self-efficacy and attitude about the compliance have the most effects on the intention to comply with information security policy in organization.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">با توجه به گسترش روزافزون بهکارگیری سیستمهای اطلاعاتی در سازمانها و الکترونیکی شدن قسمت اعظم اطلاعات سازمانها، خطرات مربوط به</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">امنیت اطلاعات</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">چالش </span><span lang="FA" dir="RTL">بزرگی برای </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بسیاری از سازمانها است.</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">این خطرات</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">ممکن است</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">عواقب</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">وخیمی</span><span lang="FA" dir="RTL">ازجمله، از دست دادن </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">اعتبار</span><span lang="FA" dir="RTL">سازمان </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">و آسیبهای مالی سنگین در پی </span><span lang="FA" dir="RTL">داشته باشد. آمارها نشان میدهند آسیبهای امنیتی سیستمهای اطلاعاتی در حال افزایش است. </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بسیاری از سازمانها</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">کارکنان</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">خود را ضعیفترین حلقه در</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">امنیت اطلاعات در نظر میگیرند،</span><span lang="FA" dir="RTL">اما </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">همین کارکنان میتوانند</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">سرمایههای</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">بزرگی</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">در تلاش برای</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">کاهش</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">خطر امنیت سیستمهای اطلاعاتی باشند</span><span lang="FA" dir="RTL">. بررسی پژوهشهای پیشین نشان از عدم توجه کافی به موضوع امنیت سیستمهای اطلاعاتی از جنبه انسانی آن در ایران دارد. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر پیروی کارکنان از سیاستهای امنیت سیستمهای اطلاعاتی در سازمان است. بهمنظور شناسایی این عوامل مدل پژوهش بر پایه مدل بالگارکیو که بر مبنای نظریه رفتار برنامهریزیشده در زمینه امنیت سیستمهای اطلاعاتی است، توسعهیافته و مورد آزمون قرار گرفت. بدین منظور 221 نفر (شامل کارکنان 5 سازمان مختلف) به روش نسبتی انتخاب و مورد پرسش واقع شدند. پس از جمعآوری دادهها، فرضیهها از طریق مدل یابی معادلات ساختاری </span><span lang="FA" dir="RTL">مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد خودکارآمدی برای پیروی و نگرش نسبت به پیروی بر تمایل به پیروی از سیاستهای امنیت اطلاعات تأثیر دارد که نگرش نسبت به پیروی دراینبین بیشترین تأثیر را دارد.</span>https://www.aimj.ir/article_60834_dce014779734f8da15fed1b8dd441e44.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84182شماره 220170219Introducing appropriate entities and metadata elements for knowledge management systems in the research and technology areaمعرفی موجودیتها و عناصر فرادادهای مناسب برای سامانههای مدیریت دانش در حوزۀ پژوهش و فناوری13214760835FAمجید نبویعضو هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایرانمرتضی نبی میبدیدانشجو/ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)Journal Article20160924<em><span>A main requirement for an effective knowledge management is the coverage of appropriate information and knowledge in those systems designed for knowledge management. This can be performed through defining appropriate entities and metadata elements. Therefore, the purpose of this research is to introduce appropriate entities and metadata elements for designing knowledge management systems. In this regard, entities and metadata elements proposed in knowledge management systems (in related body of literature), a professional-specialized social network site (ResearchGate), and also a data model in the research area (CERIF) were extracted, investigated, and then compared by a qualitative approach with collective case studies to derive appropriate entities and metadata elements for an effective knowledge management system. Findings suggest that an effective knowledge management system in the research and technology area is a combination of </span><span lang="EN">traditional knowledge management systems and professional-specialized social network sites to cover tacit and explicit knowledge and also the communications of researchers and technologists. This system </span><span>should include knowledge assets in the forms of persons (researchers and managers), publications (published or in progress), research projects, organization units, and services such as questions and answers, and job announcements</span><span> along with appropriate metadata elements</span><span> for every entity.</span></em><span lang="FA" dir="RTL">یکی از پیشنیازهای مهم برای رسیدن به کارآمدی در مدیریت دانش حوزۀ پژوهش و فناوری، پوشش اطلاعات و دانش مناسب در سامانههای طراحیشدۀ مدیریت دانش است. این کار از راه تعریف موجودیتها و فرادادههای مناسب انجام میشود. ازاینرو هدف این پژوهش، معرفی موجودیتها و عناصر فرادادهای مناسب برای طراحی سامانههای مدیریت دانش است. در این راستا، موجودیتها و عناصر فرادادهای سامانههای مدیریت دانش مرسوم (نوشتههای پیشین)، شبکۀ اجتماعی در حوزۀ علمی و دانشگاهی («ریسرچ گیت») و همچنین یک مدل دادهای در حوزۀ پژوهش و فناوری («سریف») با رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی جمعی استخراج و بررسی شدند و کوشیده شد با تطبیق آنها پیشنهادهایی برای طراحی سامانۀ مدیریت دانش کارآمد ارائه شود. یافتهها نشان میدهند که سامانۀ مدیریت دانش کارآمد در حوزۀ پژوهش و فناوری ترکیبی از سامانههای مدیریت دانش مرسوم و شبکههای اجتماعی حرفهای-تخصصی هستند تا بتواند دانش آشکار و نهان و همچنین ارتباطات پژوهشگران و فناوران را پوشش دهد و باید حداقل داراییهای دانشی را در قالب موجودیتهای افراد (پژوهشگران و مدیران)، انتشارات (چاپشده و در حال انجام)، طرحهای پژوهشی، سازمانهای مربوطه و خدماتی مانند پرسش و پاسخ و معرفی شغل به همراه فرادادههای مربوطه در برگیرد.</span>https://www.aimj.ir/article_60835_e095c6bec62236e95287f51fbbe6503a.pdfانجمن علمی مدیریت اطلاعات ایرانمدیریت اطلاعات1735-84182شماره 220170219The Evaluation Iran Commercial Banks Website, by Using from Web Assesment Index (WAI)ارزیابی وب سایت بانک های تجاری ایران با استفاده از شاخص های نمایه ی ارزیاب وب (WAI )14816461400FAفرزانه عفیفیانکارشناس مسئول امور پژوهشی دانشگاه شیراز/ دانشجوی دکتری دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالحسین فرجپهلواستاد گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20161002<span class="fontstyle0"><span>The aim of the present research is, evaluation Iran commercial banks website, and ranking them by using from web Assessment index. This research is combination of description and Delphi. The research population included 30 Iran<br />commercial banks website. The data collection tool was the list of review. Bankswebsite in terms navigation and speed are good condition, and in terms of access and content are average condition. The total%53/3 bank websites are average. Ranking banks website showed Mellat bank is with a score of 79 in the first place and Ghavamin bank is with a score of 33 in last place. Results show that, evaluation Iran commercial banks website are with an average score 60 in good condition. %26/66 of banks website are good condition, %66/33 of banks website are average condition and%10 banks website are undesirabl.</span></span><span> </span><span lang="FA" dir="RTL">هدف این پژوهش، ارزیابی وبسایت بانکهای تجاری ایران و رتبهبندی آنها با روش نمایهی ارزیاب وب است. روش پژوهش حاضر ترکیبی از پیمایش توصیفی و روش دلفی است. جامعهی آماری پژوهش صفحات وب بانکهای تجاری ایران به تعداد 30 وبسایت است. گردآوری دادهها با استفاده از سیاههی وارسی انجام گرفت. یافتهها نشان داد، وبسایت بانکها به لحاظ معیار قابلیت ناوبری و سرعت در وضعیت مطلوب و به لحاظ قابلیت دسترسی و محتوا در وضعیت متوسط قرار دارند. همچنین درمجموع 3/53 % وبسایت بانکها در وضعیت متوسط قرار دارند. رتبهبندی وبسایت بانکها نشان داد، بانک ملت با 79 امتیاز در رتبهی نخست و بانک قوامین با 33 امتیاز در رتبهی آخر قرار دارد. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت، وبسایت بانکهای تجاری ایران با میانگین 60 امتیاز در وضعیت مطلوب قرار دارند. همچنین با توجه به امتیاز کسبشده توسط بانکها در جدول رتبهبندی، وبسایت 66/26 % از بانکها در وضعیت مطلوب، 33/66 % از بانکها در وضعیت متوسط و 10% از بانکها در وضعیت نامطلوب قرار دارند و وبسایت هیچکدام از بانکها در وضعیت بسیار مطلوب قرار ندارند. در پایان، باید گفت که ارزیابی وبسایت بانکها موجب پی بردن به نقاط ضعف و قوت آنها از سوی مدیران و مسئولین بانکی شده و باعث میشود، بانکها به طراحی وبسایت خود بر اساس دستورالعملهای طراحی وبسایت بپردازند.</span>https://www.aimj.ir/article_61400_413fa0b1345e6bb8251e9eddbdf1a2c0.pdf